perjantai 6. tammikuuta 2012

Uusi Vuosi tutut kujeet.

Fanny entisessä kodissaan koivun juurella
Sain itseäni niskasta kiinni ja aloitettua tämän bloggailun Ms Fannyn uudesta elämästä meidän perheessä. Fannyhän siirtyi Haminasta meidän huostaamme alkusyksystä -11. Vene oli majaillut viimeiset neljä vuotta komean koivun juurella trailerin päällä Haminassa.
Tässä oli joskus keulan kölipuu.
Helsinkiin siirron jälkeen alkoi tarkempi tutustuminen = purkaminen. Ensin sai lähteä ohjaushytin katto joka oli imaissut kangaspeitteen väliin vettä siten, että kapteenin penkin kohdalla kattovaneri oli muuttunut mullaksi. Sitten sai lähteä keulan kölipuu tai se mitä siitä oli jäljellä. Aiempi omistaja oli myrskyssä karauttanut vähän kiville, siitä köli oli saanut kipeätä ja oli alkanut hyvää vauhtia mätänemään.
Perän kölipuu ja pohjamaali vaativat pientä entrausta.

Perän kölipuun alapäässä oli havaittavissa samankaltaista ongelmaa kuin keulassa, joten puolen metrin pätkä pois.
Syksyn aikana sisätiloista on purettu lähes kaikki, tekniikkaan en ole koskenut vielä ollenkaan. Joku voi pitää tätä vähän pers edellä puuhun menona, mutta jokainen tavallaan...
Viime vuoden aikana rakensimme veneeseen uuden ohjaushytin katon 12mm. koivuvanerista. Harkitsin aluksi perinteisen mukaista purjekangas-maalipinnoitusta, mutta luovuin ajatuksesta, koska Deco-Värin kaverit käännyttivät minut Top Coat faniksi. Ohjaushytin pinnoituksen yhteydessä sai lähteä takakajuutan kangaspinnoite ja laitoimme Toppari pinnoitteen siihenkin. No tottakai kun Topparit oli sivelty katoille yölämpötila laski lähelle +0C eikä pinnoite meinannut kuivua millään. Noin kolmen kuukauden kuivattelun jälkeen pinnoite alkaa olla jo kosketuskuiva.
Kattolista ennen ja jälkeen
Kuten kuvastakin jo näkyy hyttien puupinnat kaipaa hieman ehostusta. Sitähän tämä syksy ja alkutalvi on ollutkin, hiomapaperit ja kuumailmapuhaltimet on tullut aika tutuiksi. Alla samainen lista hiottuna petsattuna ja 12:sta kerroksen Le Tonkinois lakkauksen jälkeen.
Tarkoituksenani onkin käsitellä kaikki puuosat samalla tavalla tämän talven aikana.
Etukajuutan ovi odottelee pinnoitusta.
ja tässä ovi petsattuna ja lakattuna.
Tässä tämän päivän satoa etukajuutan ovi kolmen tunnin kuumailmapuhallin-lasta -käsittelyn jälkeen. Pienet hionnat vielä ja sitten petsi ja Tonkkari pintaan.

Seuraavat hankinnat veneeseen onkin Seppälän Venetarvikkeesta irokoa kölipuihin, Teak-raitavaneria uusiin lattioihin ja pätkä teakia uuden valomaston tekoon. Vielä pitäisi löytää joku näppärä puuseppä, joka veistelisi teak-pöllistä alkuperäisen kaltaisen valomaston.

1 kommentti: