lauantai 7. tammikuuta 2012

Mikä on M/S Fanny

Tristan Serena vm. 1976
Valmistettu Varkaudessa T. Korhosen veneveistämöllä.
Pituus 8m., leveys 2,7m.
Kolmikajuuttainen uppoumarunkoinen keskimoottori matkavene.
Moottori merivesijäähdytteinen Yanmar 22,5hv diesel vm. 1984.

Alla yleistietoa Tristanista, lainattu Tristan Boats FB sivuilta:

Uppoumarunkoisten mallien historia ulottuu vuoteen 1969, jolloin Veneveistämö T. Korhonen esitteli yhdeksän metrisen Tristan ja sen kahdeksan metriä pitkän sisaraluksen Serenan. Veistämön vuosien varrella tekemän tuotekehittelyn tuloksena Serenasta kehittyi Tristan 270 ja Tristasta ensin Trista 30 ja sen jälkeen rinnakkaismallit Tristan 300 ja 301. Aluksi veneet valmistettiin kauttaaltaan puusta. Vuodesta 1975 siirryttiin valmistuksessa käyttämään runkomateriaalina lujitemuovia lähinnä sen helppohoitoisuuden vuoksi. Vuodesta 1982 lähtien myös katot ja kannet valmistettiin lasikuidusta. Veneiden sisustuksessa ja ylärakenteissa kuitenkin haluttiin säilyttää puu ja perinteinen käsityö.


T. Korhosen veneveistämölle meni konkurssiin joskus -90 luvun laman aikoihin ja sittemmin toimintaa jatkoi Tristan Boats Oy joka valmisti ja toimitti viimeiset veneet kesälle 2009. Yritys osallistui vielä 2010 Uivaan Venenäyttelyyn Helsingissä ja Kallavesj -näyttelyyn Kuopiossa. Tristan Boats Oy toiminta loppui venekaupan hiipumiseen, sekä yrityksen pääomistajan vakavaan sairastumiseen. Tristan Boats on edelleenkin olemassa, mutta Nautione Oy hankki Tristanin tuotemerkin ja valmistusoikeuden kesällä 2011 ja jatkaa veneiden valmistusta Varkaudessa.

Tämä yrityshistoria on aiheuttanut sen, että ainakin näin alkuvaiheessa kaiken tiedon saaminen Tristanista saatikka Serenasta on ollut työn ja tuskan takana. Tietoahan tässä tarvitaan koska tarkoitukseni on palauttaa Fanny siihen kuntoon kun se Varkaudesta v:na -76 lähti, tietenkin pienin modernisoinnein.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti